פלמנקו
פלמנקו - אמנות ודרך חיים, נושמת, חיה ומתפתחת אשר לה שורשים חזקים ועתיקים הבאים ממחוזות אנדלוסיה שבדרום ספרד.

"...הפלמנקו הוא פעימת הנפש והלמות הלב... צורת חיים שצריך תחילה לחוש ורק אחר כך אפשר לתרגם אותה לחיים עצמם...לעיתים זולגות הדמעות ממיתרי הגיטרה לפעמים זה הקול הבוכה מעוצמה ויש שתנועת יד קטנה יכולה להרטיט את נבכי הנשמה... כאב, שמחה חולשה וכוח ארוגים יחד בנשמה אחת - הפלמנקו..."

פלמנקו - מאין בא השם?
משערים שמקורו מן המילים הערביות "פ ל ח מ נ ג ו" אשר פירושה איכר מחוץ לחוק נרדף מחמת הרשויות הנוצריות. מכיוון שהפלמנקו נולד וגדל מהשוליים ומהשכבות החלשות של חברה מאד מעמדית אשר לא מקבלת את השונה ,כנראה שם זה דבק באותם אנשים אשר ביטאו את עצמם דרך הפלמנקו . צריך לזכור שבתחילתו הפלמנקו התהווה וקרה בעיקר ברחוב או בחצרות הפרטיות של צוענים ולא צוענים החיו בשולי החברה.

פלמנקו - אמנות ודרך חיים
אמנות הפלמנקו כפי שאני מכירים אותה היום התפתחה באנדלוסיה שבספרד ב150-200 שנה אחרונים, למרות ששורשיה ומקורותיה באים מתקופות עתיקות יותר, התגבשותה כאמנות קרתה רק בשתי מאות אחרונות.

הפלמנקו בנוי בבסיס משלושה מרכיבים אמנותיים - שירה, נגינה וריקוד.
משערים שהשירה הייתה החלק הראשוני והפרימיטיבי ביותר שהתפתח ושרק בהמשך התפתחו הריקוד והנגינה.בתחילה הרבה מהשירה בוצעה על ידי הזמרים במקצבים פנימיים אשר התאימו להרגשה ולאורך הנשימה של הזמרים עצמם ולא במקצבים מאד מוגדרים ומדויקים כפי שהפלמנקו מתבצע כיום.

אנדלוסיה
אחד האזורים המעניינים של ספרד אשר במשך מאות ואף אלפי שנים עברו, שלטו וחיו בה עמים ותרבויות שונות- יהודים, מורים (ערבים), נוצרים, צוענים.
כל אחת מהתרבויות הנ"ל השאירו את חותמו באנדלוסיה בתחומים רבים של החיים כגון : שפה , אדריכלות ,ספרות ושירה ,מוסיקה מחול ואמנות בכלל.
ההשפעות התרבותיות השונות של המוסיקה השירה והפיוט המקצבים והריקוד, אשר נשמו פרחו וחיו יחד, ולעיתים לחוד באנדלוסיה, יצרו ביחד עם אלמנטים מהפולקלור המקומי את האמנות המדהימה שקוראים לה - פלמנקו.

סגנונות פלמנקו
הפלמנקו , דרך ביטוי אמנותית מורכבת ועשירה. אשר בבסיסה שלושה אלמנטים :שירה נגינה וריקוד
Cante, guitarra ,baile.

הפלמנקו מתחלק לסגנונות ולמקצבים שונים אשר לכל סגנון יש אופי ורוח "feelling שונה.

אם נבדוק את סגנונות הפלמנקו דרך סוגי השירה השונים אפשר לראות שיש שלוש קטגוריות של שירת פלמנקו:
  • Cante grande שירה גדולה / עמוקה
  • Cante medioשירת ביניים
  • Cante chico שירה קטנה
בכל אחת מהקטגוריות יש מספר סוגי שירה palos flamencos" "כגון:
  • Siguiriya,solea,taranto
  • Alegrias, tientos, bambera...
  • Rumba ,buleria tangos...
הקשת הרחבה והסוגים השונים של השירה הם אלה שהופכים את הפלמנקו למגוון ובעל יכולת ביטוי רגשי עמוק אשר נוגע בכל אספקט של החיים עצמם מהטרגדיות הכי גדולות ועד השמחות האנרגיה החיות של החיים.

מקצבים ב פלמנקו - Compas:
  • Solea por buleria
  • Tangos
  • Tona
  • Tientos
  • Alegrias
  • Siguiriya
אלו הם רק חלק מהמקצבים השונים שיש בפלמנקו.

המקצבים מתחלקים לכמה סוגים עיקריים: 4/4 , 3/4 , 8/12

הרבה מהמקצבים של הפלמנקו מתקיימים סביב מסגרת קיצבית של 12 פעימות למשל: סולאה, בולרייה ועוד'

סוג אחר של מקצבים בנוי על בסיס של 4 פעימות או 8 פעימות כמו טנגוס, טיינטוס ,טרנטו ועוד.
ישנם סגנונות הפועמים על מקצבים של 3 פעימות כמו :fandango de huelva

המורכבות הגדולה של הסגנונות והמקצבים בפלמנקו היא המקור לעושר העצום שיש בפלמנקו מבחינה אמנותית ומה שמשאיר את הפלמנקו כאמנות חיה, בועטת ,מתפתחת ומתקדמת ללא הרף.

מוסיקת פלמנקו
מוסיקת הפלמנקו תחום אשר לא מפסיק להפעים ורתק מוסיקאים מכל העולם.
המוסיקה אשר מורכבת בתחילתה מנגינה בגיטרה ,שירה ומחיאות כפיים - palmas ובהדרגה נפתחת להשפעות מוסיקליות עולמיות כמו ג'ז, מוסיקה לטינית , מוסיקת עולם ועוד ונכנסים כלים מוסיקליים חדשים כגון:חליל צד, סקסופון,כלי הקשה, קונטרה בס, כינור ועוד Paco de lucia גדול הגיטריסטית של זמנינו היה חלוץ מבחינת שילוב כלים חדשים בתוך הפלמנקו ופיתוח המוסיקה לרמה מורכבת יותר ויותר ,כמובן בשמירה על השורשים הכל כך חשובים ואותנטיים של הפלמנקו המסורתי.

ריקוד פלמנקו
הריקוד, בדומה למוסיקה, החל את התפתחותו לפני כ 200 שנה ולאט לאט התגבש לסגנון מאד ברור של מחול.
המיוחד בריקוד הפלמנקו הוא שהוא דורש מהרקדן להיות בו בזמן רקדן וגם מוסיקאי במיוחד בעל יכולות של מתופף.

טכניקת הפלמנקו מורכבת מעבודה בכל חלקי הגוץ כאשר דורשת עבודה משולבת וקואורדינטיבית ביותר בין חלקי גוף שונים.
לדוגמא: בזמן שהידיים מבצעות תנועות עגולות ואיטיות הרגליים יכולות לתופף ןמקצבים ומהירויות וירטואוזיות. ועוד
הריקוד כמו המוסיקה מושפע מהסצנה העולמית של המחול והרבה אלמנטים תנועתיים וטכניים מסגנונות מחול שונים , חודרים לתוך הפלמנקו ומשתנים בהתאם לגוף למקצבים ולתנועה הייחודית של הפלמנקו.
למרות ההשפעות הרבות וההתפתחות האדירה של המחול בעולמי , ריקוד הפלמנקו שואב מולם זה אך מקפיד לשמור ולהתבסס על מקורותיו הייחודיים ולשמרם במקביל לצמיחה.

פלמנקו מודרני
ישנו ז'אנר שלם של פלמנקו מודרני שהוא למעשה שילוב- פיוז'ן בין הפלמנקו לבין סגנונות מחול יותר עכשויים, ישנו שימוש גם בסגנונות אחרים של מוסיקה מלבד הפלמנקו.
אנו רואים היום שילובים בין תחומיים כגון: תאטרון, מחול, וידאו ארט, אומנות פלסטיט ועוד תחומים אמנותיים אשר יוצרים למעשה הוויה חדשה והתבוננות שונה ל הפלמנקו.

אביזרי פלמנקו
  • Manton - צעיף
  • Avanico - מניפה
  • Baston - מקל הליכה
  • Castanuelas קסטנייטות

אלה הם האביזרים העיקריים בהם משתמשים לעיתים כחלק מריקוד הפלמנקו. למעשה האביזרים לקוחים מתוך חיי היום יום במסורת ובתרבות הספרדית. הצעיף והמניפה הם אביזרים אשר כל אישה ספרדיה המכבדת את עצמה מחזיקה בארון, והמקל הוא סמל ההכר של הג'נטלמן הספרדי.
הצעיף והמניפה הם אביזרים יותר נשיים וכאן האופי של הריקודים המשלבים אביזרים אלו.
המקל שייך יותר לסגנון הגברי.

הקסטנייטות הן כלי נגינה אשר מנגנים בו בקונצרטים של מוסיקה קלאסית ספרדית אך משמש גם ככלי נגינה חשוב המשולב בזמן הריקוד הספרדי.
השימוש בקסטנייטות קיים בפלמנקו בסגנונות מסויימים כגון:fandango de huelva, siguiriya אך יותר טיפוסי בסגנון המחול הקלאסי ספרדי- clasico espanol

מונחי יסוד לשיעורי פלמנקו - ספרדית
מקצב בפלמנקו - compas
סגנון בפלמנקו- palo flamenco
קצב בפלמנקו - ritmo
תנועות ידיים בפלמנקו - brazeo
עבודת רגליים בפלמנקו - zapateado
כרית בפלמנקו - media planta
עקב בפלמנקו - tacon
מכה בפלמנקו - golpe
פוינט בפלמנקו - punta
סיבובים בפלמנקו - vueltas
התקדמות או תנועה ע"פ קצב בפלמנקו - marcaje
מחיאות כפיים בפלמנקו - palmas

הופעת פלמנקו
מופע פלמנקו הוא מופע אמנותי אשר יכול ללבוש פנים רבות.
זה מתחיל במופע במקום קטן וסגור מלא עשן ואלכוהול כאשר המרחק בין האמן לקהל הוא מרחק נגיעה מופע שרובו קורה כאן ועכשיו ושאלמנט האילתור והספונטניות הם השולטים בהתרחשות האותנטית.
זה מתפתח למועדונים מיוחדים שנקראים "TABLAO FLAMENCO" שם ערב ערב מתקיים מופע פלמנקו בהרכב רב משתתפים מספר רקדניות ,זמרים וגיטריסטים אשר רוקדים קטעי סולו וקטעים קבוצתיים על במה מוגבהת אשר מכל פינה אפשר לראותה. הקהל המקומי או התיירותי נהנה בהופעה טובה, אוכל ושתייה.
וישנו התיאטרון שם מככבים מופעי הפלמנקו והלהקות בכל רחבי העולם במסגרת פסטיבלים גדולים של מחול ,מוסיקה ואף פסטיבלים ייחודיים לפלמנקו עצמו. מופעי הפלמנקו היום הם מהמקצועיים בעולם ובאים עם הקפדה רבה על פרטים טכניים כמו עיצוב תאורה מדויק ומפורט מערכות הגברה מפותחות המאפשרות למוסיקה להשתלב עם הריקוד ורקיעות הרגליים בהרמוניה מירבית ועוד.
מה שהחל כמופע ספונטני בבר המקומי או בפינת הרחוב התפתח למופעי ענק בכל העולם ,אך חשוב לציין שגם היום עדין אפשר למצוא את הקטן הפראי והספונטני, שהרי משם הכל מתחיל....

לימודי פלמנקו - בית ספר לפלמנקו
מאז שהפלמנקו תפס את צורתו המגובשת כסגנון אמנותי שיש בו ריקוד שירה ונגינה, החלו לצמוח בתי ספר לפלמנקו.
בתחילת הדרך היו הרבה שהאמינו שהפלמנקו זה משהו מולד וטבעי שלא ניתן לחיקוי ולימוד ממשי.
מאז דברים התפתחו וגם התאוריות, כאשר הבינו שכל דיסציפלינה ניתנת ללמידה וניתן לרכוש ידע כשיש מורים ומאסטרים שמעוניינים להעביר את התורה. ברור שיש לימוד ויש אמנות ולא כל תלמיד הופך לאמן או אפילו מעוניין בכך, אבל שיטת לימוד התפתחו והתרבו וכיום יש אלפי בתי ספר בספרד ובעולם אשר מלמדים את האמנות הנפלאה שנקראת פלמנקו.




לסיכום
הפלמנקו - אמנות ודרך חיים, נושמת, חיה ומתפתחת אשר לה שורשים חזקים ועתיקים אשר ימשיך להיות אחד מהאמנויות היפות והחזקות, המסקרנות והמסתוריות והמדהימות שיש.









קרן עדי משרד התרבות והספורט עמותת הכוריאוגרפים תרבות לישראל קרן ירושלים בית שמואל שולי עודד עיריית ירושלים אגף התרבות האגף לאומניות

© כל הזכויות שמורות - שרון שגיא - Flamenco Natural פלמנקו נטורל |  
   צילום: אייל לנדסמן, אורן דרכמן, שירה אגמון, אינסה ימליאנובה, נתי חדד, נל בריקמן, אורית סער.